Search

Herkkuihin sortuminen on välillä tosi hyvä juttu.


Silloin nimittäin taas muistaa - siis sortumisen jälkeen - miksi ei olisikaan kannattanut sortua. Tulee ehkä lieveilmiöitä, pahaa oloa, pahaa mieltä, turvotusta, ehkä itseinhoa tai -syytöksiä, soimausta ja ehkä lupauksia paremmasta.


Miksi sortuminen on sitten niin hyvä juttu, jos se aiheuttaa niin paljon pahaa oloa?


Se on oppimisen paikka. Ehkä tiedätkin jonkun, joka oppii kaikista parhaiten juuri virheistä tai pienistä sivuaskelista. Moni kertoo olevansa itsekin sellainen, joka oppii ehkä parhaiten virheiden kautta - joskus omien, joskus muiden tekemien.





Mieti! Mikä oli se hetki, josta sortuminen alkoi? Se yksi nanosekunti, se eksakti hetki?


Koska voihan olla, ettei sinun mielelläsi ollut juuri sillä hetkellä muita vaihtoehtoja kuin toimia juuri niin kuten toimit. Mitä se tarkoittaa? No sitä, että mielesi toimi juuri niin kuin sille oli opetettu. Suoraviivaisesti ja johdonmukaisesti kohti tavoitetta.


Ja mikä oli se asia, jota siinä hetkessä tavoittelit?


Joskus se on tunne. Millainen olo tulee, kun saat ensimmäisen maistiaisen jostakin huikean hyvästä herkusta? Ehkä pystyt kuvittelemaan sen mielessäsi, halutessasi todella elävästi! Ehkä muistat maun, ehkä muistat koostumuksen, ehkä muistat missä kohtaa kieltä maku tuntui ensimmäisenä. Ehkä muistat, millaisen tunnereaktion se herätti. Innostuneen, rentoutuneen, onnellisen?


Ja ehkä sitten suupala johti seuraavaan, ehkä seuraavaan. Kun riittävän monta suupalallista oli nautiskeltu, millainen olo sitten tuli? Voi olla, ettei enää niin nautinnollinen. Ehkä osaat nostaa senkin tunnecocktailin esiin. Inhoa, häpeää, ärsytystä, epäonnistumisen tunteita, harmitusta? Miksi taas sorruin, vaikka lupasin itselleni?


On pelkästään hyvä, jos osaat muistella noita tunnereaktioita. Se tarkoittaa sitä, että olet oikealla tiellä, sinun on mahdollista halutessasi päästää irti elämääsi haittaavista tavoista, ja löytää uusia, parempia tapoja.


Vaihtoehdot. Mitkä olisivat ehkä parempia vaihtoehtoja, joita mielelle voisi antaa siihen hetkeen, jossa joskus aikaisemmin olet suoraviivaisesti sortunut syömään herkkuja? Mikä olisi helppo vaihtoehto, jossa saisit esimerkiksi nälän tai janon tunteen taltutettua, saisit hyvää oloa, samankaltaisen tunnecocktailin, joka kestäisi vielä pidempään, eikä sortumista seuraavaa morkkistakaan tulisi?


Kun tarjoilet mielellesi vaihtoehtoja, löydät ehkä ennen hankalan tuntuisista tilanteista uudenlaisia tapoja toimia. Mielikuvaharjoittelussa on se kiva puoli, että mielikuvien kanssa pystyy harjoittelemaan satoja kertoja minuutissa. Voit hyvin toistaa.jonkun yksittäisen harjoitteen lukemattomia kertoja pienen hetken sisällä, ja opettaa mielelle uusia kytköksiö.


Joskus voi olla niinkin, että jäät oikein odottamaan seuraavaa kertaa, kun vastaavassa tilanteessa olisit joskus aiemmin olisit sortunut herkuttelemaan.


Mitkä sinun vaihtoehtosi ovat?


0 views0 comments

Recent Posts

See All

Kuka Sanna?

Moi. Sanna täällä. Paljasjalkainen tamperelainen, äiti, puoliso, sisko ja tytär. Teen työtä muun muassa TIKIS-treenimedian kanssa nettipohjaisten valmennusten kehittämisessä ja asiakastyössä. Lisäksi

 

BetterMe Finland Oy
2691025-6

©2020 BetterMe-hyvinvointivalmennukset